اخبار بین المللی, طب ترمیمی اخبار بین الملل
شماره: 30779
1397/10/11 - 09:00
اولین مدل برای درمان اختصاصی بیماران مبتلا به سرطان آپاندیس

محققین انستیو طب بازساختی ویک فارست (WFIRM) اخیرا فرایندی را ایجاد کرده اند که ممکن است راه درمان سرطان آپاندیس را در آینده تغییر دهد.

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققین WFIRM  مدل ارگانوئید توموری مختص بیماران را برای شناسایی یک درمان موثر هر تومور ایجاد کرده اند. سرطان آپاندیس یکی از نادرترین سرطان های موجود در سطح جهان است که از هر 100 هزار نفر یک نفر را تحت تاثیر قرار می دهد. از آن جایی که افراد مبتلا به این سرطان به شیمی درمانی های موجود به طور متنوعی پاسخ می دهند،‌درمان این سرطان بسیار مشکل است. این تنوع پاسخ دهی موجب شده است که محققین بدنبال یافتن راهی باشند که دریابند که هر فرد به کدام داروی شیمی درمانی بهتر پاسخ می دهد و این امر با داشتن توموری از جنس تومورهای خود فرد می تواند میسر شود.

به این منظور محققین بیوپسی هایی را از تومور برداشته و با استفاده از سلول های جداسازی شده از آن ها تومورهای کوچکی موسوم به ارگانوئید را در آزمایشگاه تولید کردند که رفتاری شبیه تومورهای اصلی داشتتند. در ادامه با قرار دادن ارگانوئیدهای توموری در معرض شیمی درمانی های مختلف، بهترین گزینه شیمی درمانی را برای فرد انتخاب کردند. این مطالعه روی 9 بیمار از 12 بیمار مبتلا به سرطان آپاندیس موفقیت آمیز بود و محققین توانستند از آن ها ارگانوئیدهای توموری تولید کنند و در ادامه داروهای شیمی درمانی مختلف را روی آن ها تست کنند. ارگانوئیدهای مربوط به هر فرد، پاسخی متفاوت با فرد دیگر داشت و همین امر به محققین اجازه داد که بهترین داروی شیمی درمانی را برای هر فرد انتخاب کنند. این مدل ارگانوئیدی به محققین اجازه می دهد که تومورهای با درجه بالا که رشد سریع تری دارند را شناسایی کنند و هم چنین دریابند که کدام نوع از ارگانوئیدها بهتر به شیمی درمانی پاسخ می دهند. تکنولوژی ارگانوئیدها می تواند بازی را به سمت درمان سرطان آپاندیس تغییر دهد.

پایان مطلب/

©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved